Europa's grootste elektrische busvloot in operatie
100 elektrische VDL Citea's zullen vanaf 1 april gezamenlijk 30.000 km per dag gaan rijden.

Europa's grootste elektrische busvloot in operatie

28 März 2018

Connexxion, Vervoerregio Amsterdam en Schiphol hebben vandaag, woensdag 28 maart 2018, in aanwezigheid van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) Europa’s grootste elektrische busvloot gepresenteerd. Vanaf zondag 1 april 2018 rijden op en rond het terrein van Schiphol en op hoogwaardig openbaar vervoerlijnen in het concessiegebied Amstelland-Meerlanden 100 elektrische gelede VDL Citea’s SLFA Electric in operatie.VDL-Citea-SLFA-Electric-Schipholnet-def.jpg

Algemeen directeur Bart Schmeink van Transdev Nederland, moedermaatschappij van Connexxion: “Ik ben uitermate trots op deze prestatie van formaat. Samen met de Vervoerregio Amsterdam, gemeente Amsterdam, Schiphol en VDL hebben we deze prestatie kunnen leveren. Met deze concessie en deze vloot is de gemeente Amsterdam klaar voor de toekomst.”

Directeur Ard Romers VDL Bus & Coach Nederland: “Het afgelopen jaar hebben wij grote stappen gezet om onze positie als transitiepartner naar elektrische mobiliteit verder te versterken. Dagelijks leren we van de implementatie en de operatie van de diverse zero emissie-busvervoerprojecten. Dankzij onze ervaringen zijn we er ook nu in geslaagd om bij te dragen aan de transitie in de concessie Amstelland-Meerlanden. In deze regio is een grote stap gezet in het verduurzamen van het openbaar vervoer.”    

Maximale inzet
De 100 elektrische gelede VDL Citea’s gaan gezamenlijk 30.000 km per dag rijden. Op 6 lijnen worden de bussen 24 uur per dag ingezet. Dankzij het geoptimaliseerde snellaadconcept is de operationale beschikbaarheid van de elektrische bussen maximaal. De batterijen hebben een energie-inhoud van 169 kWh en kunnen met maximaal 420 kW vermogen worden geladen. Een lege batterij wordt in maximaal 20 minuten opgeladen voor de volgende rit. Stilstand voor laden wordt tot een minimum beperkt.

R-Net en Schipholnet
Er zijn 2 verschillende uitvoeringen van de VDL Citea SLFA Electric aan Connexxion geleverd. De bussen voor R-Net zijn uitgevoerd in het Citea-exterieur. Deze bussen gaan rijden op 4 hoogfrequente lijnen van R-Net tussen Uithoorn, Amstelveen, Schiphol en Amsterdam-centrum. De bussen voor Schipholnet gaan rijden op 12 lijnen op en rond het terrein van Schiphol. Deze bussen zijn uitgevoerd in het futuristische BRT-design. Dankzij de uitvoering met een 4e deur beschikken de bussen over een verder geoptimaliseerde passagiersstroom. Alle bussen beschikken over een ruime chauffeurscabine. De chauffeur wordt via het standaard digitale Electronic Interface Cluster optimaal geïnformeerd over de rijprestaties en de actuele status van het voertuig. Voor passagiers bieden luxe stoelen, WiFi- en USB-aansluitingen extra comfort.

Implementatie en systeemverantwoordelijkheid
VDL heeft ook een belangrijke rol gespeeld in het projectmanagement rond de implementatie van de elektrische busvloot. Om zoveel mogelijk tot een turnkey-oplossing te komen, bestaat vanaf de gunning een nauwe samenwerking tussen Connexxion en VDL. In een vroeg stadium is niet alleen bekeken hoe de operatie praktisch kan worden uitgevoerd, maar ook waar de beste mogelijkheden liggen voor de aanleg van infrastructuur. VDL is systeemverantwoordelijke voor de vloot. In dit soort complexe trajecten is een intensieve samenwerking tussen diverse partijen een absolute voorwaarde voor een succesvolle implementatie.

Connexxion en VDL hebben al succesvolle ervaring opgebouwd tijdens de implementatie en in de operatie van de 43 elektrische gelede Citea’s in Eindhoven. Sinds 11 december 2016 heeft iedere bus tot 350 kilometer per dag afgelegd. Samen hebben de 43 bussen bijna 4 miljoen kilometer afgelegd. De operationele voordelen van een hoogwaardige batterijtechnologie in combinatie met snellaadoplossingen zijn hier aangetoond.

Milieu-impact
Met de inzet van deze 100 zero emissie-bussen wordt het openbaar vervoer op en rond het terrein van Schiphol milieuvriendelijker. De bussen stoten geen schadelijke stoffen uit en maken aanzienlijk minder geluid dan reguliere bussen. De concessie Amstelland-Meerlanden loopt tot 11 december 2027. De 100 elektrische bussen die nu worden ingezet zijn de 1e fase van een transitie naar uiteindelijk 258 zero emissie-bussen in 2021.VDL-Citea-SLFA-Electric-R-Net-def.jpg

Transdev
Transdev is in Nederland actief onder de merken Connexxion Openbaar Vervoer, Connexxion Taxi en Witte Kruis. De Transdev Groep is in 19 landen gevestigd en actief in personenvervoer en mobiele zorg. Internationaal kent Transdev velen soorten vormen van vervoer: bussen, taxi’s en treinen, lightrail, ferry’s en fietsen. Er werken ruim 83.000 mensen onder de vlag van Transdev.

VDL Bus & Coach

De kernactiviteiten van VDL Bus & Coach bestaan uit de ontwikkeling, productie, verkoop en after sales service van een breed pakket bussen, touringcars en chassismodules, de om- of uitbouw van mini- en midibussen en de in- en verkoop van gebruikte bussen. VDL Bus & Coach bestaat uit meerdere werkmaatschappijen die gezamenlijk actief zijn op de wereldmarkt. De productie vindt plaats in Nederland en België. Hoog in het vaandel van VDL Bus & Coach staan kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid, het milieu, een laag brandstofverbruik, comfort en lage onderhoudskosten. De verkoop van de VDL Bus & Coach producten vindt plaats door middel van een wereldwijd netwerk van eigen vestigingen, importeurs en agenten in meer dan 30 landen. Daardoor kunnen vervoersoplossingen op maat worden aangeboden. Voor after sales service en onderhoud kan de klant rekenen op een vlekkeloos en snel ingrijpen door medewerkers van één van de vele servicepunten. Een zeer omvangrijk distributienetwerk zorgt ervoor dat reserveonderdelen en busgerelateerde artikelen zo snel mogelijk op de plaats van bestemming geleverd worden. VDL Bus & Coach is inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste busproducenten in Europa.

Zurück zur Übersicht